Friday, November 6, 2009

New life - Entry panjang

Uishh..lama gile blog ni berhabuk. Konon time pantang nak bukak internet cari kejelah, surfing2 lah..haram!!hahaha

Alhamdullilah, aku dah selamat bersalin 2bulan lepas. Syukur xde complikasi ape2 and everything went smoothly.

Nik Ayra Arissa

DOB : 27/08/09

Time of birth : 9.30am

Place of birth : Hospital Pakar An-Nur

Method of delivery : Normal

Weight : 3kg

Length : 50cm


Ayra lahir dah overdue dkt seminggu. Cuak gak aku takut kene induce. 2hari b4 next appointment, kul 1pagi aku turun darah. Betullah org tua2 cakap turun darah sakitnya perit dari turun air uhuhuh.

Seterusnya, mcm rutin org bersalin biasa gaklah..tunggu sakit 5minit sekali -> gi hospital -> check bukaan -> tunggu kat wad -> sakit..sakit..sakit -> check bukaan lg (ini kalau nasib xbaik memang kene banyak kali..sakit ooooo) -> masuk labor room -> push2 -> uweeeeeeeeee baby lahir : )

hahha, tulis mcm buat kuih raya, senang. Hakikatnye, kene experience sendiri baru tau : )

Tapi aku rasa aku xkan kuat nak tempuh semua tu kalau hubby xde. Dielah yg teman aku time sakit2 tu, urut2 belakang walaupun die xtau nak buat apa. Kekdg bile dah sakit sangat aku tepis2 je tgn die, lepas tu genggam kuat2 balik..hahahha, kelakar pulak ingat2 balik.
Love u hon..muuuahhhh!!!!!

Perkembangan ayra sepanjang 2 bulan :

* Dah pandai gelak2 bila cakap dgn dia.

* Dah pandai tegur org. Kekdg jerit kuat betul hahah

* Kaki kuat tul menendang, time mandi pun sama

* Dah kene jab imunisasi 2 kali

* 1st month = 3.7kg

* 2nd month = 4.75kg

* Dah kenal suara mama ngan papa

* Dah pandai angkat2 kepala

* Suke main2 ngan bende bergerak or warna terang2, fav kiub gambar kitty

* suka tgk tv (erkkk..ikut mama die ni kot..heheh)

* jari tgn dah boleh bukak

* dah sunat and botak!!!


Time tgh menegur

Skrgni akunye mission nak tambah susu badan. Sekarang ayra minum campur susu tepung jugak kat rumah babysitter. aku bagi Enfalac. Kat office sempat pam 2kalije setakat ni, tu pun nasib baik dpt 3oz sekali pam. So, ayra dpt minum susu mama 2botol esoknya. Sehari kakmurni kate die minum 3-4 botol. Aku xsempat buat stok time pantang sebab susu cukup2je untuk ayra minum terus. kalau pam simpan, lepastu ayra nak minum dah xcukup. Skrg ni tgh try minum horlick ngan red dates. Milo xberi kesan sgt. Pil2 ni aku xberani nak try lg. InsyaAllah rezeki ayra ada.

2 comments:

kEeN said...

wah comelnye!!!dpt gak tgk gamba baby..tahniah!

tgk tv jauh2 sket ye baby ayra..hehe :)

sarah said...

congrates WEng!akhirnya, ko tepek jugak gmbar ayra kat sini.. ^^